آخرین اخبار
کد مطلب: 80002
لاريجاني: مطالعه‌کنندگان آثار آيت‌الله جوادي آملي فهم جديدي از موضوعات ديني را درک مي‌کنند
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1901

 

 به گزارش سلام لردگان، مراسم رونمايي از کتاب ارزشمند «تحرير رسالة الولاية» اثر علامه طباطبايي شب گذشته با حضور علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، سيدرضا صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران، احمد احمدي رئيس سازمان انتشارات سمت، حجت‌الاسلام مرتضي جوادي آملي فرزند آيت‌الله جوادي آملي، محمد رجبي رئيس کتابخانه مجلس شوراي اسلامي و جمعي از اهالي فرهنگ و ادب در سالن همايش‌هاي سازمان آرشيو ملي ايران برگزار شد.

*لاريجاني: رسالة‌الولاية اثر ارزشمندي است که پربار بودن ذهن علامه طباطبايي را نشان مي‌دهد

در اين مراسم علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: کتاب «رسالة الولاية» يک اثر بسيار ارزشمند از مرحوم علامه طباطبايي است که آيت‌الله جوادي آملي آن را شرح کرده‌اند؛ به گونه‌اي که اين اثر شايد جزو موارد استثنايي باشد که يک شاگرد ممتاز، رساله استاد خويش را تشريح کرده است.

 

 

وي با اشاره به اين مطلب که يکي از آثار مرحوم علامه طباطبايي توسط استاد شهيد مطهري شرح داده شده است، اضافه کرد: به خاطر موجز بودن آثار علامه طباطبايي بايد آثار ايشان براي مخاطبان شرح داده شود و حضرت آيت‌الله جوادي آملي به خوبي اين کار را انجام داده‌اند.

لاريجاني ادامه داد: اين آثار هم داراي جنبه‌هاي عرفاني و هم جنبه‌هاي برهاني است که در خدمت قرآن قرار گرفته است.

به گفته رئيس مجلس شوراي اسلامي کتاب «رسالة‌ الولاية» شايد يکي از موارد نادري است که مرحوم طباطبايي به اين اثر مي‌نازد البته ناگفته نماند همه آثار مرحوم طباطبايي نازيدن هم دارد.

وي اضافه کرد: برهاني که در زمينه ولايت ذکر شده است از مواهب الهي است که در اين رساله آمده است و در نوشتارهاي ديگر نيست.

لاريجاني ادامه داد: از زمان دقيق نگارش کتاب «رسالة‌ الولاية» اطلاعي ندارم، اما فکر مي‌کنم اين کتاب براي زماني است که علامه طباطبايي در تبريز بودند، همچنين «رسالة ‌الولاية» پربار بودن ذهن علامه طباطبايي را نشان مي‌دهد. به گونه‌اي که ايشان مي‌خواهد در اين رساله بيان کند که انسان با مجاهدتي که دارد مي‌تواند به مقامي برسد و اختيارات خودش را در مقام خداوند افزايش دهد.

 

 

* آثار منتشر شده آيت‌الله جوادي آملي تاکنون، شرايط جديدي را براي کشور فراهم کرده است

وي افزود: آيت ‌الله جوادي آملي از کتاب «رسالة ‌الولاية» تفسيري زيبا دارد و بحث‌هايي که در آن صورت گرفته است نقلي و از جنس عرفان و مکاشفه است که با هم درآميخته و اثري زيبا به جاي گذاشته است.

اين مقام مسئول تأکيد کرد که وقتي انسان از شريعت تبعيت مي‌کند متکي به امري حقيقي است يعني ظاهر دين باطني خواهد داشت که حقايق آن متکي به باطن است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: برخي‌ها نتوانستند مراتبي را که وجود دارد به درستي مرحوم طباطبايي در همان مسير طي کنند به گونه‌اي که علامه طباطبايي يک صحه معرفتي داشته لذا حقايق را به خوبي پيدا و بيان مي‌کردند به گونه‌اي که بسياري از افراد شايد اهل عرفان باشند اما نمي‌توانند با لسان قرآن و فلسفه مطالبي را بيان کنند اما مرحوم طباطبايي در رسالة‌الولاية يک نوع سير و سلوک عرفاني را بيان کردند که چگونه انسان مي‌تواند اين مسير را طي کند.

وي با اشاره به اين مطلب که اين کتاب يک رساله عميق است، گفت: آثار منتشر شده آيت‌الله جوادي آملي شرايط جديدي را براي کشور ما فراهم کرده است يعني کساني که آثار ايشان را مطالعه مي‌کنند فهم جديدي از موضوعات ديني را درک خواهند کرد.

لاريجاني در پايان عنوان کرد:‌ کتاب «رسالة‌ الولاية» يک اثر کامل و ارزشمند است که حرف اصلي آن اين است که اگر ما پيرو شريعت هستيم و آيين مقدس اسلام را قبول کرده و تبعيت مي‌کنيم اين آيين حکايت از باطني دارد يعني آنهايي که مسلمان و اهل شريعت هستند با تبعيت فقه اسلامي به بهشت دست پيدا مي‌کنند.

 

 

* حجت‌الاسلام جوادي آملي: رونمايي اين اثر در کتابخانه ملي براي اين سازمان هويت‌ساز خواهد بود

در ادامه اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين مرتضي جوادي آملي فرزند مرجع عاليقدر آيت‌الله جوادي آملي، اظهار داشت: يکي از مهمترين مسائلي که امروز بايد درباره آن سخن گفت، حقيقت بزرگ و والاي قرآن است.

وي با اشاره به اين مطلب که اکنون در آستانه شب‌هاي قدر که سيد کتب قرآن نازل مي‌شود و سيد اولياء حضرت علي (ع) به شهادت مي‌رسد، هستيم، گفت: رونمايي از کتاب «رسالة الولاية» در سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران، قطعاً براي اين سازمان هويت‌ساز خواهد بود.

حجت‌الاسلام جوادي آملي ادامه داد: کتابخانه ملي ايران اسناد فاخري را دارد اما زماني که سند عالي را در حوزه قرآن، عرفان و ولايت آن هم از شخصيتي مانند علامه طباطبايي رونمايي مي‌کند راه قوي‌تري را در اين ساحت پيدا مي‌کند به گونه‌اي که وجود اين آثار، براي کتابخانه ملي هويت‌ساز است و شخصيت يک مرکز را تعالي مي‌بخشد.

وي افزود: حقيقت ولايت برترين و والاترين امري است که در حوزه معارف تعريف مي‌شود چراکه ولايت باطن رسالت، نبوت، امامت و قرآن است و راهيابي به حقيقت ولايت کار آساني نيست.

فرزند آيت‌الله جوادي آملي عنوان کرد: علوم حوزوي دون اين هستند که از ولايت سخن بگويند و تنها دانشي که مي‌تواند پرده از اين حقيقت برداشته و آن را تفسير کند، همان وحي است. وحي حقيقت باطني است که در کتب و صحف آسماني ظاهر مي‌شود و قرآن بزرگترين وارث آن است يعني تنها قرآن است که مي‌تواند از ولايت سخن بگويد و حقيقت آن را آشکار سازد.

وي بيان کرد: عرفان دانش باطني است و ساير دانش‌ها ظاهري است به گونه‌اي که عرفان نزديک‌ترين دانشي است که مي‌تواند خود را به قرآن نزديک کند چراکه معناهاي عميق قرآن فراتر از آن است که عرفان آن را تفسير کند با اين وجود تلاش عارفان در راه دستيابي به اين معرفت ارزشمند است.

حجت الاسلام جوادي آملي با اشاره به اين مطلب که علامه طباطبايي با تدوين «رسالة الولاية» فضا را براي راهيابي باطني به ولايت و قرآن باز کرده‌اند، ادامه داد: عرفان، دانشي شکوهمند است اما همين دانش، از لغزش و اشتباه دور نيست.

* کتاب «رسالة الولاية»، يک جريان معرفتي صحيح حول عرفان ناب حقيقي است

به گفته وي، انسان‌هاي بسياري وجود داشتند که براي دستيابي به باطن حقيقت حرکت کرده‌اند اما دچار لغزش شدند به همين منظور اگر عرفان بخواهد در مسير مستقيم و بي شائبه خود قرار گيرد، بايد به دست انسان‌هايي ارائه شود که بر اساس قرآن خود معيار بوده و بتواند دانشي که فضاي علمي در آن وجود داشته و از خطيئه عملي به دور باشد، را ارائه کند.

اين استاد دانشگاه گفت: مرحوم علامه طباطبايي با تدوين اين رساله مسير ناب عرفان را آنگونه که بوده، ارائه کرده است و در واقع هنر علامه طباطبايي، تدوين کتاب «رسالة الولاية»، است به نوعي، عالمان و حکيمان بسياري بودند که عرفان را تدريس کردند، اما تدوين رساله عرفاني که مبتني بر منابع اصيل ديني، کتاب، سنت و چهارچوب هاي علم شکوهمند عرفان باشد کار دشواري است.

* «رسالة الولاية» از شائبه‌هاي موجود در عرفان‌هاي دروغين مصونيت دارد

به گفته وي، «رسالة الولاية» يک کتاب نيست بلکه يک جريان معرفتي صحيح حول عرفان ناب حقيقي است که از هر شائبه‌اي محفوظ است و از شائبه‌هاي موجود در عرفان‌هاي دروغين مصونيت دارد.

فرزند آيت‌الله جوادي آملي گفت: امروز اگر در ايران و يا ساير کشورهاي جهان، عرفان‌هاي ناصواب صورت مي‌گيرد به دليل دوري از حقيقت عرفان است و اين که کتاب‌هاي اصيل در اختيار مخاطبان نيست؛ آثاري همانند «رسالة الولاية» مي‌تواند مايه فخر کتابخانه‌ها و مراکز دانشگاهي و پژوهشي باشد چراکه اين اثر فضاي بازي را براي محققان حوزه عرفان ايجاد خواهد کرد.

* لقب گرفتن مرحوم طباطبايي به «شمس الوحي تبريزي» توسط آيت‌الله جوادي آملي

وي با بيان اينکه برخي از آثار براي محققان محدوديت و قيوداتي ايجاد مي‌کند اما اين کتاب فضاي عرفاني را براي پژوهشگران باز خواهد کرد، افزود: آيت‌الله جوادي آملي به مرحوم علامه طباطبايي، لقب «شمس الوحي تبريزي» را دادند که لفظ شمس الوحي نشان مي‌دهد که اگر فردي مانند علامه از ولايت سخن بگويد، ريشه در قرآن و وحي دارد.

 

 

* احمدي: بعد از گذشت سال‌ها، از فوت علامه طباطبايي، همچنان با ياد ايشان زندگي مي‌کنم

در ادامه اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين احمد احمدي رئيس سازمان انتشاراتي سمت، بيان داشت: شکي نيست اين استاد است که با بيان خود، مطالب و روحيات نانوشته‌اي که دارد را به شاگرد تقديم مي‌کند و او را مي‌سازد به گونه‌اي که اين استاد است که شاگرد را تربيت مي‌کند.

به گفته وي، نويسنده «مقتل الحسين خوارزمي» در اوايل کتاب خود بيان مي‌کند که ثمره و روح اين نوشتار، حکمت‌هايي است که از علامه خوارزم و اهل بيت (ع) دريافت کرده‌ام، همچنين آيت‌الله جوادي آملي نيز شاگرد مرحوم داماد بود که گاه عبارات را نادرست مي‌خواند اما از همين عبارات عميق، مطالب نابي را اين شاگرد برجسته استخراج مي‌کرد اما به راستي مرحوم محقق به معناي واقعي خود يک محقق بود و آيت‌الله جوادي آملي، درس‌هاي او را تقرير مي‌کرد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: بنده از سال 36 در خدمت آيت‌الله جوادي آملي و آيت‌الله حسن‌زاده آملي بودم. اکنون بعد از گذشت سال‌ها از فوت مرحوم علامه طباطبايي، همچنان با ياد ايشان زندگي مي‌کنم، اين مرد يکپارچه ايمان، تواضع، تقوا و ادب بود، نگاه او همه را شيفته خود مي‌کرد به گونه‌اي که در همان ديدار اول انسان تسليم او مي‌شد.

وي اضافه کرد: آن زمان که در حوزه‌هاي علميه درس فلسفه گفته نمي‌شد، علامه طباطبايي با اخلاق و تعبد درس فلسفه را شروع کرد و اين مرد متخلق به اخلاق الهي و مفسر بود. اکنون نيز بايد گفت که آيت‌الله جوادي آملي، عرفان، فقه و روحيه انقلابي را از امام خميني (ره) برگرفته است.

* آيت‌الله جوادي آملي انقلابي بودن حقيقي را از امام راحل (ره) آموخت

حجت‌الاسلام احمدي بيان کرد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، افرادي را داشتيم که کنار ايستادند تا اين جريان پيروز شد اما آيت‌الله جوادي آملي از امام خميني (ره) انقلابي بودن حقيقي را آموخت و کتاب بنيان مرصوص را نيز در اين خصوص به نگارش درآورد.

وي اضافه کرد: اگر عنوان «علامه» را بر آيت‌الله جوادي آملي بگذاريم، بسيار کار به جا و برازنده ايشان است و اين کار به حقي است چراکه اين شاگرد علامه طباطبايي در همه حوزه‌ها اعم از ادبيات، فقه، تفسير و عرفان سرآمد است به گونه‌اي که اين مرجع تقليد در تفسير «تسنيم» به هر واژه‌اي که مي‌رسد تا عمق ريشه آن پيش مي‌رود و به هر حديثي که مي‌رسد، ريشه لغوي آن را بررسي مي‌کند آن هم به دليل احاطه‌اي است که ايشان بر ادبيات عرب دارند.

حجت‌الاسلام احمدي با اشاره به اين مطلب که متن و محتواي آثار آيت‌الله جوادي آملي، سرشار از معنا است، ادامه داد: آيت‌الله حسن‌زاده آملي و آيت‌الله جوادي آملي با يکديگر همراه و هم دوره بودند که در همين حين هميشه آيت‌الله حسن‌زاده آملي معتقد بود که نبايد تندتند بالا برويم يعني هر چه که از ادبيات و فقه گرفته تا دروس ديگر، تا آنها را هضم نکرديم، پيش نرفتيم.

وي افزود: اين نحوه فهم دروس ميان اين دو عالم بود اما متأسفانه امروز شاهد ان هستيم که برخي از طلاب در کسوت امام جماعت و خطيب هستند اما عبارات را غلط قرائت مي‌کنند که بنده هم بارها از اين موضوع رنج برده‌ام.

* آيت‌الله جوادي آملي در عرفان داراي شجاعت و دريايي از احاديث است

رئيس سازمان انتشاراتي سمت گفت: آيت‌الله جوادي آملي در عرفان، شجاعت دارد و اين مهم را مي‌توان در کتاب «تمهيد القواعد» اين مرجع تقليد به وضوح مشاهده کرد چراکه وي در اين اثر بيان مي‌کند که مثنوي را بايد در حوزه‌ها تدريس کرد اين مطلب را به اين دليل ذکر مي‌کنند که عرفان براي اين عالم  اساس است و ديوان‌هاي شعراي گوناگون همچون آب روان در دست‌شان قرار مي‌گيرد.

وي اضافه کرد: آيت‌الله جوادي آملي دريايي از احاديث است حتي اگر شما به کتاب «مفاتيح الحيات» اين استاد نگاه کنيد خواهيد فهميد که بسياري از مردم آن را مطالعه مي‌کنند، همچنين اين عالم بزرگوار عناوين کتاب‌هاي تفسير خود را از اسامي قرآني نظير اسامي در سوره اسراء انتخاب مي‌کنند.

حجت‌الاسلام احمدي با بيان اينکه آيت‌الله جوادي آملي در تأليف مجموعه کتاب‌هاي تفسير «تسنيم» راه علامه طباطبايي را پيش گرفت و اثر عظيمي را خلق کردند، ادامه داد: آيت‌الله جوادي آملي،‌ با آثارشان پاسخ‌هاي زيبايي به شبهاتي که پيرامون وحي مي‌شد، ارائه کردند به همين منظور معتقدم بايد ايشان را فقيه محقق خطاب کرد.

وي افزود: بنده تاکنون از ايت‌الله جوادي املي به لحاظ اخلاقي يک خطاي گفتاري و رفتاري نديده‌ام  چراکه اخلاص براي اين مرجع تقليد، همه چيز است، ايشان انساني هستند که به شرايط عرفان عمل مي‌کنند، همچنين کتاب «رسالة الولاية» عرفاني در سطح بالا است و ولايت را اين طور معنا مي‌کند، حق را آن چنان بشناسيد که همه چيز را تحت ولايت خدا ديده و خود را مستقل ندانيد و خودبين نباشيد و همه چيز را در خدا و از خدا ببينيد و اين هدف اصلي نگارش اين کتاب است.

 

 

*دعوت از بزرگان دين براي حضور در جلسات کرسي‌هاي آزادانديشي توسط «سيدرضا صالحي اميري»

در اين مراسم سيدرضا صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران درباره فعاليت اين کتابخانه توضيحاتي ارائه کرد و گفت: اين مجموعه‌اي که امروز شما مهمان آن هستيد، مجموعه کتابخانه و اسناد ملي است که در طبقات پايين آن بيش از 60 مخزن سند وجود دارد که در آن بيش از 200 ميليون برگ سند نگه داري مي‌شود.

وي اضافه کرد: اين اين ساختمان، 38 هزار جلد نسخ خطي که همه ميراث معنوي و مکتوب اين ملت است، نگه‌داري مي‌شود که در همين مراسم از همه عزيزان و به ويژه بيت آيت‌الله جوادي آملي دعوت مي‌شود که بازديدي از اين مخازن داشته باشند.

صالحي اميري ادامه داد: کتابخانه ملي ايران به ايجاد انديشگاه پرداخته است، به همين منظور از همه حوزه‌هاي علميه، دفاتر بزرگان و همه صاحبنظران دعوت مي‌کنيم تا جلسات علمي، ديني و کرسي‌هاي آزادانديشي را در اين انديشگاه که داراي سالن‌هاي 80 تا 500 نفره است، برگزار کنند تا با اين کار، تصوير درستي از فرهنگي اسلامي _ ايراني را به جامعه اعلام کنيم.

 

 

* رونمايي از کتاب ارزشمند «تحرير رسالة ‌الولاية» در اين مراسم

در پايان اين مراسم علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي و حجت‌الاسلام والمسلمين مرتضي جوادي آملي از کتاب ارزشمند «تحرير رسالة ‌الولاية» رونمايي به عمل آوردند.

کتاب «تحرير رسالة ‌الولاية» يکي از بهترين ميراث‌هاي علامه طباطبايي است که مطالب و سبک نگارش حضرت استاد در اين رساله همراه با نوعي رازگويي است که مشابه آن در کتاب‌هاي فلسفي و تفسيري و ساير نوشته‌هاي ايشان کمتر يافت مي‌شود.

به گفته مدير انتشارات اسرا از مهم‌ترين و حساس‌ترين اموري که استاد علامه طباطبايي در روزگار بسيار تنگ و تاريک علمي و ديني بدان پرداخت و به رغم دشواري‌ها و تنگناهاي علمي و عملي بدان اهتمام داشت و نهايتاً با کمال سلامت و امنيت از آن به در آمد همانا سخن گفتن و اظهارنظر پيرامون دانش عزيز حکمت و علم شريف عرفان بود. آنگونه که در پديد آوردن ساير آثار خويش از مسير صواب پا فراتر ننهاده بود بلکه ضمن آموزش انديشه‌ورزي و تقويت تفکر عقلي نشانگر جاده وسطي براي ديگران بود. علامه در اثر عرفاني و فخرآفرين خويش رسالة‌الولاية نيز تلاش دارد تا پنج امر بنيادي اهل ولا را با همنشيني سروش وحي نمايان سازد.

منبع. فارس

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس